Fråga facket Fråga facket

Vi ska göra det bästa för att alla ska må bra

Anställningsvillkor Servicearbetet i dagligvaruhandeln är trots skyddsåtgärder utsatt och leder till oro och irritation när inte alla håller avstånd, men problem är till för att lösas, säger Caroline som arbetar som kassörska i en matvarubutik.


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Caroline tycker om att småprata med kunderna och är angelägen om att de ska känna sig sedda. Foto: Lars Forsstedt

Att sitta i kassan är ett utsatt jobb

Caroline arbetar som kassörska/kassaledare vid en matvaruaffär i Söderköping. Hon tycker att det är viktigt att alla tar ansvar och gör det bästa för att alla ska må bra.

- För mig är det självklart att vi alla hjälps åt, pusslar och täcker upp när det är mycket eller när någon är sjuk, säger Caroline.

Att sitta i kassan är ett utsatt jobb, trots uppsatta plexiglas i kassorna.

- Det krävs att du koncentrerar dig för att kunna höra riktigt bra vid samtal med konsumenten.

Den omständliga handhygienen är numera en del av vardagen.

- Vi tvättar och spritar händerna hela tiden och en del av oss använder även handskar, säger hon och tillägger att de kunder som vant sig vid självscanning fortsätter med det.

Alla ska ha det bra på jobbet

När inte alla håller det uppmanade avståndet i butiken eller i kassakön kan det uppstå irritation mellan kunderna. Men även personalen påverkas av coronakrisen.

- Finns det någon i personalen som känner obehag och mår dåligt över att möta kunder i kassan och hantera pengar försöker vi omfördela arbetsuppgifterna för att alla ska ha det bra på jobbet.

- Kunderna ska vara nöjda och företaget ska gå runt. Problem är till för att lösas!, säger Caroline med energi i rösten. 

Facket värnar våra rättigheter

Medlemskapet i facket ser hon som ett stöd, en livlina ifall något skulle hända.

- Det är skönt att veta att de finns där för att ta mig om ryggen och se till mig och mina arbetskamraters rättigheter. Det är fint att kunna ringa och fråga vad som än dyker upp, säger Caroline.

Avstånd skapar längre köer

Vissa dagar har de många kunder och då får de öppna fler kassor för att få ner köerna. 

- Eftersom kunderna ska hålla avstånd till varandra upplevs köerna längre trots att en kö kanske bara består av tre personer, säger hon.

Handeln har varierat utifrån vad myndigheterna har rapporterat. I början var det många som bunkrade rejält och fyllde upp förråden.

- Plötsligt säljs en specifik vara överraskande mycket och vi får skynda oss att göra nya beställningar. 

- En del av de äldre kommer fortfarande hit för sina inköp medan andra har anhöriga, grannar eller hemtjänst som sköter inköpen, säger Caroline.

Jag har respekt för coronaviruset

Företaget håller på att bygga om för att även kunna erbjuda e-handel och avhämtning av varor. Det innebär nya och utvecklande arbetsuppgifter. Caroline tycker om att småprata med kunderna så att de känner sig sedda och hon kan växa i sin yrkesroll.

- Många är stammisar och går ofta hit. Jag tycker om mitt jobb just för att jag träffar mycket folk och det tycker jag fortfarande, men jag har respekt för coronaviruset.

- Det har även inneburit att jag som trebarnsmamma nu träffar närstående utomhus och på distans, säger Caroline.

Text: Sophia Gabrielsson sophia@forsstedt.se