Sverige behöver fler skickliga yrkesarbetare

Arbetsmarknad Det är stor brist på kunnig arbetskraft i många branscher. Den som utbildar sig till kock, barnskötare, elektriker, bussförare eller målare kan räkna med att det finns lediga arbeten.

Foto: Lars Forsstedt

Bättre matchning

Företag och välfärdens verksamheter närmast skriker efter gymnasialt yrkesutbildade, utan att hitta dem. Bristen kommer att vara mycket stor framöver och matchningen på arbetsmarknaden måste bli bättre. I dag har Sverige en hög arbetslöshet samtidigt som det saknas yrkesutbildade.

Varför ska unga välja en yrkesutbildning?

- Det är en biljett till ett bra jobb som är viktigt för hela samhället och som har utvecklingsmöjligheter, säger Therese Guovelin som är LOs förste vice ordförande.

Just utvecklingsdelen kommer att förstärkas när högskolebehörigheten införs på alla yrkesprogram hösten 2023. Då finns möjligheten att studera vidare.

- Att välja en yrkesutbildning är ett smart val, tillägger Therese Guovelin.

Hanna Lind från Åsljunga kämpar i Yrkes-VM

För att lyfta fram yrkesutbildningar anordnar World Skills Sweden den så kallade yrkesutbildningsveckan vecka 42. Syftet är att sprida kunskap och att öka intresset för yrkesutbildningar, inte minst inför elevernas gymnasieval. Under veckan ordnas öppet hus på många yrkesprogram och det arrangeras yrkestävlingar.

Hanna Lind från Åsljunga tävlar i Yrkes-VM.

Som en del av årets Yrkes-VM tävlas det i butikskommunikation i Kista galleria i Stockholm den 14-17 oktober. Där kommer Hanna Lind från Åsljunga tävla mot representanter från Taiwan, Kazakstan, Kina, Indien, Lettland, Frankrike, Singapore och Ungern.

Är du en av framtidens yrkeslärare?

Precis som det är brist på yrkesutbildade arbetare är det även stor brist på yrkeslärare. Men möjligheterna att utbilda sig har blivit mycket bättre och flexiblare. Med det nya omställningsstudiestödet kan man studera två terminer på heltid och få upp till 26 000 kronor i månaden i ersättning. Det går också att studera på deltid.

- Jag tror att det nya omställningsstudiestödet kommer att vara ett intressant alternativ för dem som har funderat på att omskola sig till yrkeslärare, säger Mia Nikali, utredare på LO.

- Tidigare har det varit svårt ekonomiskt för många att studera mitt i livet när man har barn, bostadslån och omkostnader, men det har blivit bättre sedan förste oktober i år när det nya studiestödet infördes.

Mer yrkesutbildning – fler arbetslösa i jobb?

Som en del av yrkesutbildningsveckan presenterar LO en rapport om hur yrkesutbildning kan lösa matchningsproblemen på arbetsmarknaden. Se vårt webbinarium i LO Play torsdag 20 oktober kl. 14.00.