På äldreboendet på Tjörn kramas det inte längre

Anställningsvillkor Caisa arbetar som undersköterska på ett äldreboende i Skärhamn på Tjörn. De har bra koll på rutinerna så här i coronatider, men många äldre känner sig ensamma. Som tur är kan det bli både Frank Sinatra och likör till kaffet.

Vardagen ser annorlunda ut nu för både boende och personal på äldreboendet i Skärhamn. (bilden är tagen före corona) Foto: Lars Forsstedt

De gamla känner sig ensamma

Det är mycket fokus på smittspridningen i Stockholm, men även öar på västkusten påverkas av coronautbrottet. Smittan sprids fort och folk blir sjuka. På äldreboendet där Caisa arbetar är det besöksförbud och personalen har strikta order att hålla sig hemma om de känner sig sjuka. Det är tufft för de gamla som känner sig ensamma.

- En del anhöriga vill att deras föräldrar ska hålla sig inne på sina rum i dessa coronatider. En mamma bestämde sig i dag för att kliva ut efter att som hon sa, ”suttit inne i en hel vecka”.

Svårt att snabbutbilda personal

Rutinerna för att hindra spridning tas på fullt allvar. Händer tvättas och spritas och de har gått tillbaka till att bära arbetskläder. Skyddsutrustning används också.

- Jag är inte orolig för min egen del utan mer över hur hårt det slår mot våra äldreboenden runt om i landet.

Det största problemet är att täcka upp med ansvarsfull och kompetent personal, menar Caisa.

- Min personliga åsikt är att det inte går att snabbutbilda personer som man valt att göra i vissa kommuner.

Undersköterska - det mest komplexa yrket

Att arbeta med omvårdnad och konstant vara närmast den som är utsatt gör undersköterskans jobb till det mest komplexa yrket, säger Caisa.

- Hos oss ger vi en relationsbaserad omvårdnad där vi är vi med varandra och aktivt vill skapa kontakter. Vi ger mycket beröring, men nu har vi fått sluta med det, också att kramas, trots att det är nu det verkligen behövs.

Telefonerna går varma och några videochattar regelbundet med barn och barnbarn.

Tillsammans med de boende försöker de fylla vardagen med glädje, nöje och stimulans så att det känns skönt att trött komma till ro när kvällen kommer. Men nu har många aktiviteter tvingats upphöra.

- Tidigare har vi gjort mycket utflykter, båtfärder och till och med utlandsresor. Nu får vi planera för andra festligheter här hemma istället.

Frank Sinatra och likör till 11-kaffet

Det blir trots allt ljusare på flera sätt. De har fått blommor och tårta från gulliga omtänksamma och en grundskoleklass har gjort påskkort till alla.

- Solen har lyst från klarblå himmel och vi har mött våren med varma kläder för att kunnat sitta i lä mot huset ute på vår stora härliga altan med avstånd mellan varandra. Högtalarna har spelat Frank Sinatra till 11-kaffet som har serverats med likör till.

Corona påverkar hela familjen

Caisa påverkas inte bara på jobbet, hela familjen påverkas på olika sätt.

- Mina egna och min mans föräldrar tillhör riskgruppen och har isolerats i sina hem. Vår dotter som är undersköterska på sjukhus ska inplaceras på en coronaavdelning. Även min lillebrors arbetssituation har förändrats. Han har nya direktiv att förhålla sig till på krematoriet.

Många yrken prövas hårt. För Caisa är det som nu sker en påminnelse och bekräftelse på vilken betydelse hennes yrke har för andras välmående.

- Jag känner att jag behövs, att jag gör nytta och jag är tillfreds med mitt jobb. Jag sporras extra när någon tappat lusten eller är orolig och jag lyckas förmå hen att kliva upp ur sängen, vilja lukta lite gott och få i sig lite god mat som vår egen kock lagar.

Text: Sophia Gabrielsson sophia@forsstedt.se