Lyssna på hela medlemskåren och jobba för allas bästa!

Kollektivavtal Min engagerande mamma gav mig grunden till synsättet: Låt dig inte tystas! I dag är hon stolt, säger rörmokaren och ombudsmannen Paulina som genom sitt yrkesval vill vara en del av förändringen av byggsektorn. I avtalsrörelsen vill hon se bättre pensioner och arbetstider.

Inom Byggnads har vi kvinnor skapat ett eget nätverk där vi kan utbyta erfarenheter, prata ut och hitta lösningar säger Paulina. Foto: Lars Forsstedt

Diskuterar du och dina arbetskamrater avtalsrörelsen?

- Ja, det är ett hett samtalsämne som vi ombudsmän måste jobba med. Under de åren jag arbetade som rörmokare var det något som engagerade oss vid den gemensamma frukosten och speciellt frågan om lönen.

Vad tycker du är viktigast att facket driver i avtalsrörelsen?

- Pensionen och arbetstiden. Varken en pensionsålder vid 65 år eller 67 år är anpassade till byggnadsarbetarens slitsamma yrkesliv. Kroppen håller inte och många kollegor har ständig värk.

- Ett sätt är att gå ner till 6-7 timmar per arbetsdag för att få fler timmar till återhämtning, tycker Paulina som numera arbetar som ombudsman för Byggnads GävleDala.

En flexibel rörmokare

Som rörmokare fick hon ikläda sig även yrkesroller som plattsättare och målare för att kunna fullfölja uppdraget som arbetsgivaren tagit på sig.

- Under arbetets gång kunde nya problem uppstå och inte gick det då att lämna en barnfamilj i avstängt läge ett halvt dygn eller med en sprutande kran bara för att klockan visade att arbetstiden var slut, berättar Paulina.

Vad skulle du vilja skicka med till dem som förhandlar?

- Lyssna på hela medlemskåren och jobba för allas bästa! Samtliga medlemmar, inte bara den normstarka gruppen, ska lockas till branschen och känna sig välkomna. Det tjänar hela kollektivet på.

- Mer behöver göras för att öka jämställdheten och bryta den slentrianmässiga jargongen som fortfarande råder, betonar Paulina och hänvisar till Byggnads Sifo-undersökning där 8 av 10 tjejer vittnar om att machokulturen finns på yrkesprogrammet inom bygg (läs mer i rapporten En värld för män och inga andra).

- Var tuffare för att ni ska kunna gå därifrån med högt buret huvud och rak rygg!

Text: Sophia Gabrielsson sophia@forsstedt.se