Håll inte tillbaka!

Kollektivavtal Alla inom städbranschen har gjort fantastiska insatser under virusåret. Utan fungerande städning hade mycket mer stängts ner. Våra städare förtjänar löneökningar, säger lokalvårdaren och ombudsmannen Frida inför den stundande avtalsrörelsen.

Städarna har gjort avgörande insatser på sina jobb, betonar Frida som vill lyfta fram sin yrkesgrupp i avtalsrörelsen. Foto: Lars Forsstedt

Hur stor blir löneökningen?

Diskuterar du och dina arbetskamrater avtalsrörelsen?

- Ja, när jag tidigare arbetade som städare pratade vi om den framtida lönen. ”Hur går det med förhandlingarna? Hur stor blir löneökningen?”, var de ständiga frågorna normalt varje vår, berättar Frida som tillsammans med skyddsombudet startade fackklubben på jobbet.

Många arbetsgivare utnyttjar sina anställda

Redan efter sin första fackliga grundkurs insåg Frida hur illa behandlad och hur mycket fel arbetsgivaren hade gjort under hennes första jobb.

- Jag vill hjälpa andra så att de inte ska hamna i samma situation. Många arbetsgivare i städbranschen utnyttjar sina anställda och har ingen koll på vad arbetsrätten innebär. De betalar för låga löner och de anställda jobbar för mycket. Många vågar inte skriva upp alla timmar av övertiden för de är rädda att få sparken.

Lönen och allmän visstid

Vad tycker du är viktigast att facket driver i avtalsrörelsen?

- Förutom lönen som är prio1 är det allmän visstid, att du inte blir fast anställd utan kan ha tidsbegränsade anställningar upp till 2 år, och  sysselsättningsgraden.

Deltidstjänster är vanliga. Kunderna vill ha städat på morgonen vilket innebär fler huvuden, men lägre sysselsättningsgrad.

- Jag skulle vilja ändra på mycket. Ta ungdomslönerna. Nu får du inte fullt betalt förrän du är 22 år, tidigare var det 20 år, berättar Frida som själv började jobba i gymnasieåldern.

Städarna har gjort avgörande insatser

Vad skulle du vilja skicka med till dem som förhandlar?

- Det är svårt nu, ett tufft läge absolut, men sett till arbetsgivarnas sits så har de tjänat mycket på lönerna under den här tiden så håll inte tillbaka! Våra städare förtjänar löneökningar. De har gjort avgörande insatser.

Text: Sophia Gabrielsson