Fackliga iranska aktivister träffar LO

Internationellt För första gången någonsin besöker en delegation från Teherans Bussförares fackliga organisation Syndica Vahed Sverige. Syftet med besöket är bland annat att diskutera hur LO kan stötta iranska fack i framtiden.

Fackliga iranska aktivister träffar LO
Reza Shahabi (mitten) med några ur den iranska delegationen som är på besök i Sverige.

Situationen är tuff för fackligt aktiva i Iran

Tänk dig att du inte ha möjlighet att vara medlem i vilket fackförbund du vill. Och att till och med förföljas för att du står upp för rätten till schysta villkor på din arbetsplats. Så ser verkligheten ut för många fackligt aktiva i Iran. En av dem är Reza Shahabi, företrädare för Syndica Vahed, som under tre dagar besöker LO i Sverige.

- LO har under många år stöttat oss i Syndica Vahed. Syftet med det här besöket är att vi ska lära känna varandra bättre och skapa mer stabila kontakter, säger Reza Shahabi.

- Vi fackligt aktiva i Iran har inte en så bra situation.

Tortyrliknande behandling

Reza Shahabi vet vad han talar om. Han släpptes nyligen fri från ett sex år långt fängelsestraff som han avtjänat för att ha varit aktiv som facklig företrädare. LO har följt Rezas situation och protesterat såväl mot fängelsestraffet som den tortyrliknande behandling han utsatts för under tiden i fängelse.

- Den internationella uppmärksamheten bidrog till att jag släpptes och fick läkarvård för mina skador.

- Nu hoppas jag att LO kan fortsätta att föra vår röst i internationella sammanhang, säger Reza Shabi.

Delegationen från Iran är inbjuden av Facklig Plattform Iran, ett samarbetsnätverk för svenska fackliga organisationer som leds av Transport och LO.

Fakta - fackliga organisationer i Iran

• På arbetsplatserna finns så kallade ”islamiska råd” som tillhör centralorganisationen ”Arbetarnas hus”. Denna rörelses uppgift är i första hand att understödja den islamiska kulturen.
  • Trots att strejkrätten är strypt finns det flera uppgifter om ett ökat antal strejker och demonstrationer.
  • Vid flera tillfällen har fackliga aktivister arresterats, fängslats och hotats. Särskilt farligt är det att vara aktiv i oberoende fackliga organisationer som försöker att upprätthålla sitt oberoende från staten. En sådan är Fackföreningen för Tehrans busschaufförer.

Fakta: Union to Union