Driv det som medlemmarna vill få fram!

Kollektivavtal Efter en jobbig start på året med en stark oro att mista jobbet inföll en hektisk sommar. Med förändrade rutiner kom fler gäster och tack vare dem finns jobbet kvar för en minskad personalstyrka, berättar hotellservitören Marcelo. För honom är löner och ledighetsfrågor extra viktiga i avtalsrörelsen.

Har vi arbetat lördag-söndag vill även vi vara lediga någon helg, säger servitören Marcelo. Foto: Lars Forsstedt

Diskuterar du och dina arbetskamrater avtalsrörelsen?

- Nu efter alla korttidspermitteringar och uppsägningar har jag inte längre så många kollegor att resonera med. Men tidigare pratade jag mycket om vår möjlighet att tillsammans påverka de tidsbestämda kollektivavtalen som styr mycket kring våra anställningar, säger Marcelo.

Vid samtalen kom det fram att alla inte var med i facket och inte förstod vad de riskerade. Marcelo som själv har läst på om betydelsen av att vara med i facket fick flera att gå med.

- Att vara med i facket ger oss ett värdefullt skydd. Alla arbetsgivare tar inte lagarna på allvar, säger Marcelo som är platsombud och även suppleant i hotellets HRF-klubb.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

- Löner och ledighet. Arbetsgivarorganisationen Visita vill ha makten över lönepotten medan vi vill att lönen ska kunna påverkas av kunskap, erfarenhet, utbildning och ansvar. Inte heller vill vi att de själva ska bestämma över vår ledighet och lägga in den under vardagar istället för helger. Har vi arbetat lördag-söndag vill även vi vara lediga någon helg!

- Vi har också pratat mycket om det faktum att många unga i åldern 18-24 år arbetar i branschen och att den arbetsperioden inte ger dem någon tjänstepension.

Vad vill du skicka med till dem som förhandlar?

- Att de ska stå på sig! Inte backa utan driva det som medlemmarna vill få fram. Det har varit så mycket kompromisser och nu är det dags att ändra på det. Vi har gått back genom åren.

Text: Sophia Gabrielsson