Du har väl koll på pensionsbeskedet?

Försäkringar Nu dimper pensionsbeskeden ner i brevlådan. Någon gång mellan april och midsommar ska du ha fått det, om du har rätt till avtalspension. Viktiga pengar tack vare kollektivavtalet, den dag du slutar jobba! Här ger vi dig tips om vad som är viktigt att kolla, för brevet från Fora är enda beviset på att dina pengar verkligen sätts in som de ska.

Du som har eller har haft insättningar till avtalspension ska få pensionsbeskedet från Fora i din brevlåda. Det gäller alla som har jobbat inom LO-kollektivet och vars arbetsgivare har kollektivavtal. Vi bad Magnus Furbring, försäkringsombudsman på LO, ge tips om vad man bör hålla koll på.

– Pensionsbeskedet visar hur värdet på din avtalspension utvecklats, vem som föregående år satt in premie, hur mycket och var den hamnat. Eftersom detta är enda beviset på att arbetsgivaren verkligen satt in de pensionspengar du har rätt till, så det är rackans viktigt att hålla koll på att du verkligen får ditt besked i brevlådan. Fråga din arbetsgivare om du inte fått det före midsommar!

Av beskedet framgår hur mycket pengar som betalats in under 2012. Insättningen ska vara 4.5 procent av din bruttolön upp till 409 500 kronor. Tjänade du mer än så ska du få 30 procent av den överstigande lönen i avtalspension. Detta är samma villkor som gäller för tjänstemännen.

– Kontrollera att din insättning verkar rimlig. Ta gärna ett snack med arbetskompisarna om du är osäker. Prata sedan med arbetsgivaren om ni har frågor, råder Magnus.

Avtalspensionen har gällt sedan 1996, så för många börjar det bli en hel del pengar. Bara förra året ska den som tjänade 30 000 kronor i månaden ha fått 16 200 kronor i avtalspension. En ”dold lön” som man inte märker något av förrän man går i pension.

– Det är därför det är så viktigt att hålla ögonen öppna i tid. Det är inte kul att upptäcka att arbetsgivaren missat inbetalningarna ett par år före pensioneringen!

Vi passade på att fråga Magnus om det är något mer man bör kolla.

– I pensionsbeskedet kan du också se om du har valt återbetalningsskydd. Det betyder att din familj får kvarvarande pension när du avlider. Likaså kan ett familjeskydd ge din familj en extra pension om du skulle avlida före 65 års ålder. Kolla ditt val i pensionsbeskedet och fundera över om du vill välja om. Om du gör det inom 12 månader efter en familjehändelse får du göra det utan att behöva lämna hälsodeklaration.

Pensionsbeskedet från Fora visar enbart den extra avtalspension du får tack vare kollektivavtalet. Vill du få en prognos över hur stor din totala pension blir går du enklast in på minpension.se

Lars Gustafsson