Årets känga går till H&M

LO-distriktet i Stockholms län delar ut årets känga till Karl-Johan Persson, styrelseordförande i H&M. Han får kängan för den arbetarfientliga och omfattande hyvling modejätten genomför som berör runt 1 000 av företagets anställda.

LO-distriktets avgående ordförande Mirja Räihä med kängan
LO-distriktets avgående ordförande Mirja Räihä med kängan Foto. David Risberg

Arbetslivet som handelsanställd börjar ofta i stor otrygghet. Därför behöver steg i riktning mot ökad trygghet ske.

Behovet av trygghet ökar i takt med att man bildar familj och behöver ett fast boende och ta banklån. Men ofta ökar behovet av trygghet snabbare än den faktiska tryggheten. 7 av 10 butiksanställda jobbar deltid och var fjärde har färre än 20 timmar i veckan på sitt kontrakt. Inte för att de vill, utan för att det helt enkelt inte erbjuds heltidsanställningar. På grund av det påtvingade deltidsarbetet har arbetare i detaljhandeln en genomsnittlig löneinkomst på 18 300 kronor i månaden – före skatt.

Många av de anställda har fått ett ”erbjudande” av H&M - fortsätt göra samma jobb på samma arbetsplats, fast med ännu färre timmar i veckan. Och se din inkomst sänkas i motsvarande grad. Vad som händer om man inte accepterar erbjudandet? Ja, då blir man uppsagd. Vissa erbjudanden är inte mer än ett förtäckt hot.

I ett slag hyvlar nu H&M både de anställdas arbetstid och deras trygghet. Det blir nästan ingen butiksanställd inom H&M som kommer att jobba heltid. I stället handlar det om kontrakt på ner till 5 timmar i veckan och trogna medarbetare som efter lång anställning får en så låg sysselsättningsgrad att de inte kan leva på sin lön längre. I praktiken sätter man lagen om anställningsskydd ”sist in först ut” ur spel; ingen går säker när H&M går loss med sin organisationsförändring. Hur Karl-Johan tänkt sig att företagets anställda ska ha råd med mat och hyra är dolt i dunkel.

Varför gör man på detta viset? Går H&M så dåligt att det här är det enda sättet att klara förtaget? Nä. Samtidigt gör H&M stora vinster och aktieutdelningar, inte minst till Karl-Johan Persson som fick en rejäl löneförhöjning förra året.

Blir du sugen på att jobba på H&M med den här bakgrunden kan vi upplysa om att de söker ny personal. Med noll garanterade timmar på kontraktet.

För detta tilldelas Karl-Johan Persson med LO-distriktets känga 2023.

För ytterligare upplysningar:
Karin Åkersten

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

*Kängan är en utmärkelse som delas ut av LO-distriktet i Stockholms läns årsmöte för att uppmärksamma en offentlig person, organisation, myndighet eller företag som genom bristande handling eller beslut under året påverkat LO-medlemmarna i vår region på ett negativt sätt.

David Risberg