Leif Nysmed, byggnadsarbetere och riksdagsledamot (s): Facklig-politisk samverkan flyttar fram positionerna

Nyss hemkommen från ett möte med LO-förbundet Musikerna, där vi diskuterat arbetsvillkoren för deras medlemmar, slås jag som så många gånger tidigare om vikten av den facklig-politiska samverkan. Musikernas medlemmar tvingas ofta in i f-skattesystemet, med påföljden att exempelvis inga pensioner och semesterersättningar betalas ut. Mötet med Musikerna var ett av alla de viktiga möten som vi S-ledamöter har med fackföreningsrörelsen i den facklig-politiska samverkan.

Leif Nysmed

Men varför skriver jag om just detta? Därför att vi måste få till fler träffar!

Träffar där vi kan diskutera, förutsättningslöst, villkoren för LO-medlemmarna. Där vi kan prata om villkoren i arbetslivet men också villkoren i privatlivet, rätten till bostad, sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen, pensioner, förskola och skola och allt annat som berör LO-medlemmarnas vardag.

Vi ska också prata om de politiska förutsättningarna. Och då tänker jag inte i första hand inte på det parlamentariska läget i riksdagen, utan snarare på hur vi tillsammans lyfter de viktiga frågorna för LO-medlemmarna. Nu ska sägas att mycket av detta sker idag, men jag skulle önska att det skedde ännu mer organiserat och med mer regelbundenhet.

Tidpunkten är också viktig. Att det verkligen sker träffar nu, mellan valrörelserna. Annars är risken stor att kritiken om att vi politiker endast kommer ut på arbetsplatser i samband med val besannas och riskerar spä på politikerföraktet ytterligare.

Så vår uppmaning från Socialdemokraternas Stockholmsbänk, är att vi gärna kommer ut till fackföreningarna. Vi kommer till avdelningar, klubbar, arbetsplatser, möten, utbildningar etc för att samtala och diskutera hur vi kan flytta fram LO-medlemmarnas frågor i politiken och göra skillnad.

Leif Nysmed riksdagsledamot (s) och byggnadsarbetare

Gunilla Björnberg