Årets skyddsombud 2023

LO-distriktet i Stockholms län delade på sitt representantskapsmöte ikväll den 23 november ut årets skyddsombudspris. Genom denna utmärkelse vill vi uppmärksamma insatser för en bättre arbetsmiljö som skyddsombud ute på våra arbetsplatser dagligen verkar för.

Arbetsmiljökommitténs ordförande Johnny Rindebrandt och Årets skyddsombud Pia Kylmänen Foto: David Risberg

Årets pristagare är Pia Kylmänen från Målareförbundet avdelning 1. LO-distriktet i Stockholms län gratulerade Pia och önskade henne lycka till i sitt fortsatta arbete med följande motivering;

Pia har en god samverkan med företaget hon arbetar på. Hon jobbar systematiskt med regelbundna skyddsronder och är lyhörd för sina kollegors åsikter. När hon ser att hennes kollegor tar risker backar hon inte för att ifrågasätta och upplysa om farorna. Hon strävar efter att ha en god dialog och komma med lösningar för en bättre arbetsmiljö.

Pia är bra på att ställa frågor när det är något hon inte kan och ser till att hela företaget får ta del av utbildningar för att höja kunskapsnivån för alla. Bland annat har hon arbetat aktivt för att alla anställda i företaget ska utbildas inom hot och våld. För Pia är det viktigt att alla ska känna sig trygga på jobbet och veta hur de ska göra om en hotfull situation uppstår

Pia är en god facklig företrädare och har ett gott samarbete med andra fackliga representanter inom bolaget, samt med den lokala fackliga avdelningen.

Ytterligare information lämnas av

Carina Paulsson