LO och Svenskt Näringsliv överens om omställning och Huvudavtal

Kollektivavtal LO och Svenskt Näringsliv är överens om att rekommendera sina beslutande organ att godkänna principöverenskommelsen med förändringar i lagstiftning vad gäller anställningsskydd, omställning och studiestöd.

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson presenterade överenskommelsen med Svenskt Näringsliv.

Parterna har också enats om att anta ett Huvudavtal som innebär att vissa anställningsskyddsfrågor regleras samt ytterligare omfattande omställningssystem för de som antar Huvudavtalet.

- Det är bra att LO nu enats om att rekommendera representantskapet att ansluta till huvudavtalet. Jag är också glad över att vi nu kan garantera att de förbund som väljer att stå utanför får ett betydligt bättre omställningspaket, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

- Med LO ombord står de tre bärande delarna av den privata arbetsmarknaden, arbetsgivare, tjänstemän och arbetare, bakom Huvudavtalet. Det är glädjande och bra att uppslutningen bakom de efterlängtade arbetsmarknadsreformerna, som kraftigt förbättrar förutsättningarna för företag och anställda i Sverige, nu är ännu starkare, säger Mattias Dahl, vice vd Svenskt Näringsliv.

Frågor och svar om Trygghet och Omställning

Förhandlingsprotokoll - Huvudavtal om trygghet, omställning och anställningstrygghet

Se pressträff i LO Play