Svensk arbetsmarknad har fått en viktig och efterlängtad julklapp

Svensk arbetsmarknad har fått en viktig och efterlängtad julklapp efter idogt kämpande av Socialdemokraterna i Sverige och Europa. I över tio år har vi socialdemokrater drivit på för nya schyssta villkor på våra vägar. Nu kan äntligen den vilda västern som varit rådande i transportsektorn, med dumpade löner för chaufförer och fuskande företag, få ett slut.

Den nya överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige måste följa svenska löner och villkor, både vid tillfälliga inrikes transporter så som cabotage och vid kombinerade transporter. Därtill måste föraren återvända till hemlandet minst var tredje vecka, lastbilen måste återvända till landet där den är registrerad minst var åttonde vecka och alla lastbilar måste ha GPS/färdskrivare för att kunna kontrollera att reglerna efterlevs.

Detta är en stor vinst för svenska arbetare och arbetsgivare. Svenska chaufförer ska inte behöva konkurrera mot dumpade löner och dåliga villkor. Svenska löner och schyssta arbetsförhållanden ska gälla i Sverige.

Tidigare har utländska transporter i Sverige inte jobbat till villkor som gäller i Sverige. Vilket skapat osäkerhet på vägarna och konkurrerat ut svenska löntagare med låga löner och dåliga villkor.

Den svenska högern har konsekvent agerat för att stoppa vägpaketet och därmed underminerat den svenska modellen. Det är ingenting annat än ett bottenlöst svek mot svenska arbetare och åkeriföretag.

Även om vi socialdemokrater har ett svagt regeringsunderlag så klarar vi stå upp för löntagares rättigheter och leverera för en arbetsmarknad med schyssta villkor. Vi behöver dock växa och bli större för att kunna trygga den svenska modellen i framtiden. Valrörelsen 2022 har redan börjat!

God Jul & Gott Nytt år

Teres Lindberg, (S) riksdagsledamot och medlem i Seko