Stockholms stad utsätter personal på äldreboenden för smittorisk

Personalen på Stockholms stads äldreboenden utsätts för smittorisk på grund av bristande skyddsutrustning. Trots bakläxa från Arbetsmiljöverket väljer Stockholms stad att håll fast vid otillräckligt skydd.

Under tisdagen den 7e maj aktiverades ett skyddsombudstopp på äldreboende Serafen i Stockholms stad på grund av bristande skyddsutrustning i hantering av coronasmittade. Arbetsmiljöverket gav det lokala facket rätt, men Stockholms stad överklagar nu beslutet.

- Ingen ska behöva vara rädd för att bli smittat på jobbet. Trots att smittorisken väljer arbetsgivaren att överklaga beslut om att personalen ska ha korrekt skyddsutrustning. Det utsätter både personal och de äldre för en oacceptabel risk, säger Jessica P Klemetsson, ordförande Kommunal Stockholms län

Coronasmitta har hittills konstaterats på upp mot hälften av alla äldreboenden i Stockholms stad. Om Förvaltningsrätten skulle gå på arbetsgivarens linje riskerar kraven på skyddsutrustningen att sänkas.

- I grunden handlar det om en trygg arbetsmiljö. Den politiska ledningen i Stockholms stad utsätter med sin överklagan samtlig personal inom äldreomsorgen för en onödig risk, säger Mirja Räihä, ordförande LO i Stockholms län

För ytterligare information kontakta:

Mirja Räihä, ordförande för LO-distrikt i Stockholms län, telefon 070 737 39 96
mirja.raiha@sll.se