Stäng Sök Arkiv Till LO.se

Söker...

Tips 4 – Lita på din känsla

Ibland kan man peka direkt på ett problem, men ibland kanske det bara är en känsla av att något är fel. Därför ska du alltid lita på din magkänsla och höra av dig till facket och berätta hur du känner.

Du har fått ditt jobb och gått med i facket. Grattis! Du jobbar ett tag men märker snart att någonting är fel. Antingen så vet du precis vad problemet är. En kund som tafsar. Taskig jargong i kafferummet. Att du fått fel lön. Du får göra saker som känns farligt. Det kan också handla om en magkänsla, att något inte stämmer.

Oavsett om du kan peka på precis vad problemet är eller om du har den här känslan så hör av dig. Se facket som ett bollplank. Någon du kan prata med om det som händer på jobbet. Vi är på din sida.

Mitt tips till dig är att du litar på magkänslan och att du nyttjar ditt medlemskap. Prata med facket om det är någonting som känns konstigt. Situationen du befinner dig i kommer inte bli bättre av att du väntar.

Ta steget, prata med facket om det är någonting som inte känns bra.

Se de andra tipsen här