LO söker utredare

Organisationsfrågor LO söker en kvalificerad utredare som har goda kunskaper om arbetsmarknaden samt arbetsvillkoren för LO-förbundens medlemmar. Tjänsten är ett vikariat under perioden 1 oktober 2022 - 31 augusti 2023.

Enheten för samhällspolitik

Enheten för samhällspolitik ansvarar bland annat för policyutveckling och bevakning inom ekonomisk politik, näringspolitik, offentligt finansierad välfärd, allmän socialförsäkring och arbetsmarknadspolitik. Enheten gör ekonomiska prognoser och bistår LOs råd för Avtalsfrågor med beräkningar av det samhällsekonomiska löneutrymmet. På enheten arbetar ett 20-tal nationalekonomer, utredare och ombudsmän. Enhetens leds av LOs chefsekonom och är uppdelad i två grupper med var sin gruppchef.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Du ansvarar för att följa och analysera utvecklingen på arbetsmarknaden med särskilt fokus på arbetslivskriminalitet och arbetskraftsinvandring.
  • Du planerar och genomför utredningar både självständigt och tillsammans med andra.
  • Du deltar i att utveckla LOs policy och bedriver påverkansarbete i arbetslivskriminalitet och arbetskraftsinvandring.
  • Du representerar LO i expert- och referensgrupper.
  • Du tar fram kortare kunskapsöversikter, beslutsunderlag och svarar på remisser.

Erfarenheter

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsfrågor. Du har även erfarenhet av att skriva bland annat remissvar, beslutsunderlag samt längre rapporter. Erfarenhet av att ha arbetat med dessa frågor på ett fackförbund är meriterande.

Kvalifikationer och krav

Du har goda kunskaper om hur arbetsmarknaden fungerar. För tjänsten krävs det att du har vilja och förmåga att samarbeta både internt med LOs medlemsförbund och externt med arbetsmarknadens parter, myndigheter samt andra aktörer.

Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som i kombination med erfarenhet kan bedömas likvärdig och mycket goda kunskaper i utredningsarbete.

Personliga egenskaper

Som person är du analytisk, kreativ, initiativrik och ansvarskännande. Du har god samarbetsförmåga, god förmåga att organisera ditt eget arbete samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du delar arbetarrörelsens värderingar och har goda kunskaper om fackföreningsrörelsens ideologi, arbetssätt och organisation.

Inom LO strävar vi efter mångfald och en jämn könsfördelning.

Kontakt

För frågor om tjänsten svarar Laura Hartman, chefsekonom tillika enhetschef laura.hartman@lo.se, 08-796 25 73.

Facklig kontaktperson för Handelsklubben är Therese Roselin Göthetherese.roselin-gothe@lo.se, tel 08-796 26 27.

Välkommen med din ansökan senast den 5 september 2022 till ansokan@lo.se

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.