Facket direkt facketdirekt.nu

Emil Thyr utsedd till Årets fackliga hjälte

Organisationsfrågor Varje år delar LO ut ett pris till en person eller grupp som gjort en betydande insats inom fackföreningsrörelsen. 2020 års pris går till Emil Thyr som är fackligt aktiv i Kommunal.

Fackets Hjältedåd 2020

Motivering till valet av Emil som årets fackliga hjälte 2020:

"Emil Thyr tog kampen för sina arbetskamrater och medlemmarna i Kommunal när Socialdemokraterna i Nordanstigs kommun valde att lägga ut hemtjänsten på privata aktörer.

Under kampen har Emil anordnat en demonstration med över 100 deltagare för att visa Kommunals missnöje i den lilla orten Bergsjö, gjort löpande arbetsplatsbesök och har drivit opinion i radio, lokaltidningar och sociala medier. Han har tagit striden i Kommunal och LO-distriktet, på partimöten och i byn, samhället och kommunen.

Emil har hela tiden stått fast i sin övertygelse som Socialdemokrat trots att han samtidigt stått upp mot beslut om privatisering som fattades i kommunen av det styrande Socialdemokratiska arbetarepartiet.

Genom Emil Thyrs handlingar har Kommunal stått starka, trygga och välinformerade. Emil är den starkaste eldsjälen genom tiderna i Nordanstigs kommun och han har visat att unga inte är framtiden, unga är nu."