Unga i Stockholms län får mest i avtalspension

Arbetsgivarna betalar in mer i pensionspremier till unga än till äldre i Stockholms län, enligt en rapport som LO presenterar idag. Samtidigt missar många i alla åldersgrupper att göra ett aktivt val av kompletterande försäkringsskydd. Därmed går de miste om ökad trygghet i arbetslivet.

2016 fick mer än 190.000 arbetstagare i Stockholms län chans till en betydligt bättre framtida pension tack vare försäkringen Avtalspension SAF-LO. Försäkringen omfattar alla privat anställda med kollektivavtal inom SAF-LO och kan betyda flera tusenlappar extra i plånboken per månad. Totalt betalades det in ca 12,6 miljarder kronor i pensionspremier 2016. I Stockholms län betalades över 2 miljarder kronor in och allra mest betalades in till den yngsta åldersgruppen 25-29 år.

- Många som jobbar inom LO-yrken är unga, och arbetar ofta extra under studier i till exempel handel och inom vård- och omsorg. Vår rapport visar tydligt hur viktigt det är att få ett arbete tidigt. Det påverkar i allra högsta grad storleken på den framtida pensionen, säger Carina Paulsson, chef på LO-distriktet i Stockholms län.

Utöver det som betalas in av arbetsgivarna, måste de anställda själva se över och välja bl a förvaltare, pensionsform, återbetalningsskydd och familjeskydd.Tyvärr är det många som

- Det här betyder att fler skulle kunna få ett ännu bättre försäkringsskydd. Vi vill därför uppmana de som berörs att kontrollera inrapporterad lön mot pensionsbeskedet från Fora. Man bör också fundera över om den egna familjesituationen kräver ökad ekonomisk trygghet, fortsätter Carina Paulsson, LO-distriktet i Stockholms län.

Finns intresse erbjuder vi kontakt med medlemmar i Stockholms län som ur olika perspektiv omfattas av försäkringen och som kan berätta mer om vikten av att ha koll på, sätta sig in i sin framtida pension och göra atkiva val. Kontakta Gunilla Björnberg, gunilla.bjornberg@lo.se, 070-745 37 36.

Ytterligare upplysningar om rapporten lämnas av Carina Paulsson, LO-distriktet i Stockholms län, carina.paulsson@lo.se, 070-348 47 44.

Ladda hem rapporten ”Schyst pension med kollektivavtal” samt statistik för hur pensionspremierna fördelats per kommun i Stockholms län.

Fakta
Alla som är privatanställda med kollektivavtal inom SAF-LO har rätt till Avtalspension SAF-LO, vilket betalas in av arbetsgivarna. Inbetalningarna sker med start månaden den anställde fyller 25 år och gäller även vikariat, timanställningar, SMS-anställningar och feriejobb.

De anställda måste själva välja bland annat förvaltare, pensionsform, återbetalningsskydd och familjeskydd.

Alla som omfattas ska under perioden april-juni få ett brev från LOs valcentral Fora. Vid tveksamhet eller frågor bör man kontakta den egna fackliga organisationen.

Gunilla Björnberg