020560056 ring fackets hjälptelefon

Teres Lindberg, medlem i Seko och riksdagsledamot (s):
Stockholms stads trafiksäkerhetsplanering är katastrofal

Tänk att på jobbet utsättas för risken att köra på ett barn. Att just du befinner dig i ditt arbetsfordon när ett barn för en stund släpper uppmärksamheten och springer rakt ut i vägen. Allt på grund av olämplig skolplacering och bristande planering från en kommun.


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

I dagarna började mitt yngsta barn i första klass. Stort och spännande på många sätt och faktiskt helt fruktansvärt.

Min dotter är tillsammans med närmare 100 andra 7 åringar placerad i en skollokal som ligger inhyst i en kontorsfastighet. Rastgård och matsal ligger i en annan kontorsfastighet drygt 100 meter därifrån. På vägen dit passerar man ytterligare en fastighet där en ventilationsfirma håller till. Från entrén på Stockholms stads nya skollokal för 7 åringar kliver man rakt ut i möbelföretaget Jysks lastinfart, en elgrossists kundparkering, platsen för lastning och lossning av återvinningsigloos och ambulansens utfart från sitt depågarage.

Det minsta man kan säga är att planeringen från Stockholm stad är katastrofal. Jag kommer varje dag att hålla tummarna hårt, riktigt hårt, för att detta inte också ska sluta i misär när mitt eller någon annans barn ivrigt springer ut på rast eller till matsalen och för en sekund släpper uppmärksamheten, så där som barn så ofta gör.  

Jag håller tummarna lika hårt för de yrkeschaufförer, ambulansförare, elektriker och andra yrkespersoner som dagligen kommer att röra sig där. Vad är det för arbetsmiljö? Att utsättas för risken att skada ett barn? Vilka konsekvenser får inte det?

Tänk själv att dagligen utsättas för risken att backa på ett barn. Ett barn som dör eller skadas, en yrkeschaufför som aldrig kanske kan arbeta igen för att Sveriges största kommun inte verkar ta vare sig barns eller vuxnas arbetsmiljö på allvar och minimera uppenbara risker.

Hur ska företag och organisationer kunna ta sitt arbetsmiljöansvar och bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete där trafiksäkerhet ingår om inte förutsättningarna finns för detsamma.

1997 beslutade Sveriges riksdag om en nollvision för trafiksäkerhetsarbetet. Systematiskt har vårt land blivit bättre och bättre. Ska den kunna bli verklighet krävs att även kommuner deltar. Men i huvudstaden verkar man backa in i framtiden.

Byt skola då om det nu är så eländigt kanske du tänker. Och ja, det tänker jag också, men det löser å andra sidan inte arbetsmiljöproblemen för vare sig stora eller små och mitt barn går miste om möjligheten att skaffa vänner i grannskapet.

Jag är helt övertygad om att såväl yrkesfolk som skolans personal kommer göra allt i deras makt för att undvika en olycka. Men det här duger inte, riskerna är för stora. Gör om och gör rätt! Det finns inget annat sätt. Stadens bristande planering kan inte åsidosätta arbetsmiljön för vare sig yrkesarbetare eller skolpersonal och inte heller barnens rätt till en trygg och säker skolmiljö.

Teres Lindberg
SEKO medlem och Riksdagsledamot
teres.lindberg@riksdagen.se

 

Gunilla Björnberg
- Din webbläsare verkar inte ha stöd för javascript. Skriv in fornamn.efternamn@lo.se i ditt mailprogram.