Har du frågor om sommarjobbet? Ring Fackets Hjälptelefon!

Anställningsvillkor När många går på sommarledighet och njuter av sol och bad ser sommarjobbarna till att hålla igång Sverige. För många är det första jobbet och det är både spännande och frigörande. Men det finns också många frågor. Vilken lön ska jag ha? Ska jag provjobba gratis? Vad händer om jag skadar mig?

Fackets Hjälptelefon ger gratis hjälp

På LO-kansliet i Stockholm sitter Mahtab Sayadi och Diana Jaramillo Josefsson redo att ge svar på sommarjobbarnas frågor. De är experter på fackliga frågor och nu ska de dela med sig av sin kunskap till fler.

- På Fackets Hjälptelefon hjälper vi alla som hör av sig, säger Mahtab. Vi är här för alla ungdomar som behöver hjälp när det uppstått ett problem på sommarjobbet eller som bara vill ha kunskap om rättigheter och skyldigheter på arbetsplatsen.

Vem kan ringa till er?

- Fackets Hjälptelefon är främst till för att stötta sommarjobbarna, men vi tar gärna emot samtal om arbetsrelaterade frågor från både medlemmar, arbetsgivare och anhöriga.

- Vi vill bidra till att alla ungdomar som arbetar har rättvisa och schysta villkor på jobbet, säger Mahtab.

Vilka är de vanligaste frågorna?

- Ofta är det frågor om arbetstider och anställningsbevis, men det kommer även frågor om lönen, medlemskap i facket och om semester, säger Diana.

Varför är just de här frågorna vanliga?

- Personen som ringer känner sig orättvist behandlad, det finns en magkänsla som säger att chefen gör fel och då ringer de oss för att ta reda på vad som faktiskt gäller, säger Diana.

- De som ringer inser nog att det här borde de ha koll på, men det är inget som dyker upp i ett samtal vid fikabordet och det kan svårt att veta om man inte är fackligt aktiv.

Finns det fackliga frågor som ni inte besvarar?

- Om någon hör av sig om en arbetsrättslig fråga, kanske på grund av en tvist med arbetsgivaren, då kommer vi att koppla vidare till berört fackförbund.

Hur kommer det sig att ni valde det här ”sommarjobbet”?

- Det här är vad jag brinner för! Mitt hjärta ligger i Kommunal och jag vet genom facklig skolinformation hur bra det känns att få hjälpa unga. Nu får jag göra det för sommarjobbare i hela landet, inte bara i Stockholm, säger Diana.

- Jag vill ge alla som kontaktar oss kunskap om att lika villkor på jobbet alltid ska gälla, utan undantag, säger Mahtab. Tillsammans ska vi öka medvetenheten bland våra unga, lägger hon till innan det är dags att svara på ännu ett inkommande samtal till Fackets Hjälptelefon.

Har du funderingar? Ring du också!

Fakta Fackets Hjälptelefon

Öppet: vardagar kl. 09.00-17.00.
LO Ung

Fackets Hjälptelefon bemannas av:

Mahtab Sayadi, 19 år, bor i Stockholm och har facklig erfarenhet från Handelsanställdas förbund. Studerar kommunikation och PR på Berghs School of Communication.

Diana Jaramillo-Josefsson, 23 år, bor i Stockholm och har facklig erfarenhet från Kommunalarbetareförbundet. Yrke: barnskötare på förskola.