Kadir Kasirga, medlem i Seko och riksdagsledmot (s): Endast med ökad jämlikhet kan vi besegra högern

Sverige är inte en isolerad ö i världen, det som händer i vårt område påverkar även oss här hemma. Just därför är det viktigt att vi i arbetarrörelsen känner oss extra stolta när vi driver en global jämlikhetskamp i äkta internationell solidaritetsanda för att bli en viktig motkraft till den växande fascismen.

Det blåser kalla nationalistiska vindar genom Europa. Runt om i världen, i synnerhet i Europa växer antidemokratiska rörelser som vill begränsa demokratiska rättigheter, rättigheter som har vunnit med blod, svett och tårar. På hemmaplan fortsätter vi att läsa om oroväckande opinionssiffror som visar att sd växer.

Detta trots att allt mer intensivt flörtande mellan sverigedemokrater, moderater och kristdemokrater. Under alliansen åtta år mellan 2006-2014 vid regeringsmakten bevittnade vi hur sd tog en allt mer systematisk borgerlig politik och ställde sig på arbetsgivarnas sida, mot arbetarna. Det blir allt tydligare att både moderater och kristdemokrater är beredda att ta över makten med hjälp från sd. Vi ser också hur detta konservativa block vill försvaga facket när man tittar på deras budgetmotioner. Bland annat vill Sverigedemokraterna avskaffa skyddsombuden och Moderaterna vill lägga ner myndigheten för arbetsmiljökunskap. Därför blir det allt viktigare att förstärka det fackligt-politiska samverkan i kampen mot det arbetarfientliga blocket.

Sverige är inte en isolerad ö i världen, det som händer i vårt närområde påverkar även oss här hemma. Just därför är det viktigt att vi i arbetarrörelsen känner oss extra stolta när vi driver en global jämlikhetskamp i äkta internationell solidaritetsanda för att bli en viktig motkraft till den växande fascismen. Som ett svar på de högerextrema rörelsernas framfart i Europa som växer sig starka och samordnar sina attacker mot arbetarrörelsen, behöver vi stärka den facklig-politiska solidaritetskampanjen också över nationsgränserna. Samtidigt är det viktig att komma ihåg att endast genom ökad jämlikhet vi kan besegra högern.

Nu när högerextremismen hotar vår sammanhållning och alla människors lika rätt och värde, är det ännu viktigare att vi i arbetarrörelsen står enade. Länkade i de mest kraftfulla av kedjor, där varje länk stärker varandra. Inga onda krafter kan någonsin lyckas om vi står enade och tillsammans, där inget mörker släcka ljuset och inget hat kommer att vinna över kärleken. Det är kraften vi har när vi står enade. En kraft som dagligen behöver känna och ta hand om. En kraft som stärker både dig och mig och alla oss tillsammans.

I det politiska landskap som vi nu lever i är det oerhört viktigt arbetarrörelsen blir starkare för att kunna slå vakt om våra rättigheter, kollektivavtal och sociala skyddsnät.
Vikten av detta kan inte nog understrykas.

Det är upp till kamp - den kampen tar vi tillsammans.

Kadir Kasirga (S) riksdagsledamot och medlem i Seko

Anna Jarlhäll