Alla förtjänar ett #najsjobb
LOs sommarjobbskampanj drar igång i Stockholm

Måndag den 24 juni drar LO-distriktet i Stockholms län igång kampanjen Facket på sommarjobbet*. En informationskampanj som går ut på att besöka arbetsplatser och informera unga, nya på arbetsmarknaden, om deras rättigheter på jobbet. Vi vill att alla sommarjobbare och extrajobbande ungdomar ska ha rätt till en schyst start på arbetslivet. Och det förutsätter att de vet vad som gäller. Därför kommer vi under de fem veckor som kampanjen pågår att söka upp sommarjobbare runt om i samliga Stockholms läns kommuner.

Kampanjen är för många första mötet med facket. Att kampanjen behövs kan vi slå fast då det varje år dyker upp fall som visar upp direkt olagliga arbetsvillkor, brott mot kollektivavtalen eller att arbetsmiljön är farlig. Vi från facket ska uppmärksamma oseriösa arbetsgivare och se till att ungdomar anställd med kollektivavtalsenliga villkor.

Till hjälp i kampanjen har vi Fackets hjälptelefon (020-56 00 56) eller webbportalen #najsjobb - https://ung.lo.se/najsjobb/ som har till målsättning att starta en rörelse som innebär slutet för usla villkor, gör alla nga medvetna om sina rättigheter och ger dem både argument och mod att stå upp för dem.

Följ med oss under kampanjen!

Vi inbjuder pressen att följa med våra uppsökande patruller ut i verkligheten under några timmar för att själva få insyn i vårt arbete och de sommarjobbande ungdomarnas situation.

För att följa med våra patruller eller för ytterligare information kontakta vår kampanjledare Emelie Jansson, på telefon 072-210 48 06 eller e-post: emelie.jansson@lo.se.

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN

*/ Kampanjen ”Facket på sommarjobbet” pågår i Stockholms län mellan 24 juni och 29 juli. Fackligt aktiva ungdomar kommer att finnas ute på fältet runt om i hela Stockholmsregionen för att söka upp sommarjobbande ungdomar. Deras uppgift att informera om vikten och styrkan med kollektivavtal, och att erbjuda hjälp de som eventuellt råkat illa ut, informera om rättigheter och skyldigheter samt se till att de har riktiga anställningsförhållanden.

Gunilla Björnberg